Recenze: R.U.R. v obrazech. Komiks dodává Čapkově klasice zcela nové rozměry

R.U.R. je zkratka fiktivní firmy a název stejnojmenné divadelní hry, o které slyšel snad každý Čech. Příběh Karla Čapka o tom, jak člověk skrze svojí vizi zničí vlastní druh, zůstává aktuálním varováním pro konzumní společnost i po více než sto letech po jeho vydání a byl adaptován nespočetkrát. Nejde přitom jen o divadelní inscenace – mezi jeho různými verzemi vyniká i ta komiksová Kateřiny Čupové.

Autorka využívá maximálně výhody komiksové formy. Na rozdíl od divadelní hry, která je často závislá na neměnných kulisách, může díky ilustracím ukázat nejen místnost, ve které se děj v původním scénáři odehrává, ale i prostředí továrny, přijíždějící lodě, davy lidí, kteří okolí továrny navštěvují, i mraky robotů, kteří jsou jeho hlavními obyvateli.

Ilustrace navíc dodávají příběhu dynamičnost. Hned při otevření knihy vás uvítá barevná malba vodovkami – rarita pro médium, které v dnešní době využívá hlavně digitální kresby. Barva se ale mění podle nálady, která v jednotlivých scénách vládne. Zatímco těm vyobrazující bezstarostné chvíle vládnou teplé odstíny žluté a zelené, vážné a napínavé scény zavalí agresivnější červená nebo chladná modrá a fialová.

Kniha tak komunikuje se čtenáři, jak se má během příběhu cítit, aniž by musela ilustrace „přebít“ hromadou slov. I díky tomu je přívětivá jak pro starší, tak mladší čtenáře. Těm přizpůsobuje i vizualizaci konce příběhu, který je v podání Čupové opravdu velkolepý i přesto, že v něm neukazuje žádný explicitní obsah, který by mohl být pro mládež nevhodný.

Na díle je vidět, že si autorka opravdu byla jistá tím, jak a proč s komikovou formou pracuje. Ilustrace dodávají R.U.R. zcela nového rozměru, který na divadle není možné spatřit. Zároveň ale nemění jeho podstatu. Dílu dodává novou formu a čtenáři si jej mohou vychutnat zcela jiným způsobem.

Katherine Vašíčková

ČUPOVÁ, Kateřina. R.U.R. Praha: Argo, 2020.