Recenze: Bába Bedla děti naučí, jak najít štěstí v těžkých dobách

Nesuď knihu podle obalu je teze, kterou často čtenářům říkám, ale málokdy sama dodržím. Zaplať pánbůh za to, protože jinak bych si asi nepřečetla dva roky starou knihu pro děti Markéty Pilátové o bábě, která je zároveň houbou. Bába Bedla je totiž jedna z těch knih, která nejen potěší děti, ale zároveň i dospělé. Vtáhne je do svého pochmurného, ale zároveň krásného děje, a to i díky ilustracím Martiny Trchové, kdy se cítíte, jako byste se sami ocitli v lesích kolem Velkých Losin, kde se děj odehrává. Čtenář se tak ocitne na konci druhé světové války, kdy se z oblasti stahovala německá armáda a české vesnice osvobozovala Rudá armáda.

Hlavní hrdinové příběhu strádají kvůli situacím, které nedokážou sami ovlivnit. Ať už utíkají před nacisty, Rudou armádou nebo z opuštěného města, bezstarostné dětství u nich kvůli okolnímu světu střídá zoufalství a beznaděj. A právě v této chvíli potkávají Bábu Bedlu – napůl bábu, napůl Bedlu. Ta je naučí, jak ve světě nejen přežít, ale i jak v něm mít co nejvíce hezkých chvil.

Nejspíš si říkáte, jaká může být novela o konci nacismu na Moravě pro děti. Také jsem si to říkala, a zmínka o smrti a strádajících dětech na útěku hned na první stránce mě o vhodnosti pro cílovou skupinu zrovna nepřesvědčila.

Smrt je ale součástí života a utrpení také. I děti jednou vyrostou a budou si muset tuto skutečnost uvědomit. Otázkou pak zůstává, jakým způsobem se o ní dozví. A právě Bába Bedla dokáže to, co nepříliš jiných knih umí: odvyprávět poutavý příběh, který děti zabaví, ale zároveň jim i s prvky folklorního vyprávění nenásilnou cestou vysvětlí, že ne všechno je černobílé, že svět není vždycky fér a přátelský a že přesně proto je zapotřebí mít kamarády, kteří vám v něm pomůžou najít si hezké chvíle.

I proto si vážím příběhu Báby Bedly. Je totiž nejen vhodný pro děti i pro dospělé, ale zároveň přináší víc než jen jednorázovou zábavu, a ponechává čtenáře s otázkami: Co je dobré, co je zlé, a jak si v tom najít kousek štěstí pro sebe?

Katherine Vašíčková

PILÁTOVÁ, Markéta. Bába Bedla. Praha: Meander, 2021.