Recenze: Jak zařídit, aby město fungovalo pro všechny?

Města jsou často přirovnávána k živým organismům. Budovy a čtvrti jako orgánové systémy, propojené uličními tepnami, skrz které proudí lidé a dopravní prostředky. Tvůrci knihy Město pro každého: manuál urbanisty začátečníka ho zase připodobňují k mraveništi. Takové mraveniště ale musí někdo naplánovat, postavit a starat se o něj (i když na to už se někdy zapomíná). Ale jak na to? A kdo takové věci dělá? Na tyto a spoustu dalších otázek najdou zvídavé děti od dvanácti let odpověď ve vizuálně unikátním průvodci od Osamu Okamury, Davida Böhma a Jiřího Franty.

Právě netradiční vzhled publikace má totiž největší potenciál přitáhnout pozornost malých čtenářů ale i dospělých. Jednoduché černobílé ilustrace vyobrazující různé městské prvky či jejich uživatele jsou doplněny fotografiemi 15 modelů, sestavených uměleckou dvojicí Böhm&Franta, která se podílela už na mnoha podobných graficky originálních projektech. Modely nejrůznějších částí města sestavují autoři z věcí, které bychom mohli doma najít povětšinou všichni: klasické papírové 2D i 3D miniatury budov a lidí doplňují kovovými autíčky, kusy rostlin, modelínou, brčky či špejlemi. Najdeme i obchod s ovocem a zeleninou, kde produkty představují opravdové kuličky vína, cherry rajčátka a kešu ořechy. Znečištěnou řeku pak ztvárňují igelitové sáčky, voda a trocha nudlí z instantní polévky.

V textech pak Osamu Okamura představuje město jako vzájemně propojený systém. Stručně a pro laiky přístupně shrnuje témata jako jsou hromadná doprava, brownfieldy nebo fenomén prázdných domů. Ukazuje, kdo o podobě měst rozhoduje a co všechno je třeba při tomto rozhodování brát v potaz – vysvětluje vztahy mezi obyvateli, investory, politiky i přírodou. Na fotografiích modelů může čtenář tento život sledovat. A je dost možné, že po pročtení manuálu sám (nebo s rodiči) dostane chuť postavit si své vlastní město „co dům dal“.

Valérie Štylerová
OKAMURA, Osamu. Město pro každého: manuál urbanisty začátečníka. Ilustroval David BÖHM, ilustroval Jiří FRANTA. Fotografie Pavel HORÁK. V Praze: Labyrint, 2020.