Recenze: Průvodce židovstvím pro malé i velké čtenáře

České literatuře až zoufale dlouho chyběla kniha, jako je právě Cha cha chá, zasmál se Mordechaj: veselé putování židovskou historií. Jistě, židovství se u nás věnuje spousta titulů, až na vzácné výjimky jsou však směřovány spíše na dospělé čtenáře nebo se soustředí na tragickou historii minulého století. Židovství je přitom neoddělitelnou součástí nejen naší kultury, ale stále také našich dějin a v neposlední řadě našeho každodenního života. Jak už se píše v tiráži, tato kniha je pro zvídavé i nerozvážné čtenáře od deseti do sto dvaceti let. Komukoli, kdo se touží o židovství dozvědět a neví kde začít, by určitě v knihovně chybět neměla.

Kniha Kláry a Tobiáše Smolíkových vtahuje čtenáře do dobrodružného příběhu hodinářova syna Mordechaje, který omylem rozbije vzácné hodiny a vydá se na cestu časem. Skáče stoletími, plní úkoly a zároveň se dozvídá o historii židovského národa v Čechách a na Moravě. Hravým způsobem tak knížka čtenáře učí o židovských tradicích, svátcích či důležitých postavách v židovských dějinách. Důležité informace umístili autoři do malých okének, kde stručně vysvětlují, o co se jedná a k čemu co slouží. Dozvídáme se tak například co je to talmud, jakou roli má v židovství rabín nebo co a kdy oslavuje svátek pesach. Vše navíc doplňují veselé ilustrace Vojtěcha Šedy, které často formou komiksu dodávají příběhu spád a názorně čtenáři představují jednotlivé artefakty nebo postavy. Židovství tak pro čtenáře nezůstává pouze tajemnou záhadou, ale dostává hmatatelnou podobu a odhaluje své kouzlo a nádhernou kulturu.

Magdalena Maňáková

SMOLÍKOVÁ, Klára a Tobiáš SMOLÍK. Cha cha chá, zasmál se Mordechaj: veselé putování židovskou historií. Praha: Argo, 2020.

Recenze vznikla na katedře žurnalistiky FSV UK pod vedením PhDr. Jany Čeňkové, Ph.D.