Recenze: Když se dětský a dospělácký svět nepotkávají

Mila se často ztratí ve svých myšlenkách o zvířatech a nedává pozor. Petr je na svůj věk příliš drobný a nemůže spát, protože se všeho bojí. Katka má nadváhu a nejradši by jen četla detektivky. Franta se narodil s nemocnýma nohama, chodí o berlích a všichni ho jen litují. Čtyři děti, které jsou pro ostatní divné, nemají kamarády a jejich rodiče jim příliš nenaslouchají. Souhrou náhod se skamarádí a rozhodnou se podniknout velké dobrodružství: utéct z domova.

Petře Soukupové se podařilo věrohodně popsat dětský vnitřní svět. Každá kapitola je psaná z pohledu jednoho z party a čtenář tak může nahlédnout, co se děje v mysli každého z nich. Kniha je rozdělená do kapitol, které jsou z pohledu všech hrdinů. Zjišťujeme tak, že všichni hrdinové mají funkční a pečující rodiny. Žádná z rodin si nenese výrazné trauma, potíže, které děti trápí vychází z drobných nepochopení, ne nedostatku lásky. Tím spíš je lehké se s hrdiny ztotožnit a porozumět jejich pocitům a trápení.

Příběh určený pro děti je v mnohém přínosný i pro rodiče. Co se rodičům zdá jako nesmyslný rozmar může mít mnohem hlubší odůvodnění. Proč Katka reaguje tak přehnaně na každou pobídku ke sportu? Nebo proč je Petr tak moc proti odjezdu na školu v přírodě? Petra Soukupová velmi citlivě přináší na stránky dětský pohled na svět, který v dospělých vyvolá pocit nostalgie a pochopení, děti pak mohou v některých postavách poznat sebe nebo kamarády.

Vývoj postav je z pohledu příběhu naprosto stěžejní, pozornému čtenáři ale neunikne, že se Petr přestane bát z ničeho nic, Katce najednou nedělá takový problém chodit v nenáviděných šatech a Mila se z příšerného zážitku s ptáčkem otřese překvapivě rychle. Ale možná i to jen svědčí o tom, že dospělí dětem zas tak moc nerozumí, protože i my jsme se báli a strachovali a pak to přešlo. Tak nějak samo a z ničeho nic.

Josefína Báčová

SOUKUPOVÁ, Petra. Klub divných dětí. 3.vydání. Praha: Host, 2022.