Recenze: Citlivě zpracovaný hrdinský příběh na pozadí temné etapy dějin

Petr Sís přichází po knize Zeď s dalším ilustrovaným příběhem z historie Nicky a Věra. Kniha plná typických akvarelových maleb a perokreseb vypráví příběh o mladém Nicholasu Wintonovi, který se ocitne v situaci, kdy ostatním hrozí nebezpečí a jako opravdový hrdina se rozhodne jednat. Popisuje, jak se mu pomocí adopcí povedlo zachránit přes 650 dětí jejich transportem do Anglie. Mezi dětmi je i malá Věra, která vypráví, jak se ji rodiče z obav z nadcházejících událostí rozhodnou rodiče poslat pryč. Malá Věra vzpomíná i na to, že podobně se rozhodují i ostatní rodiče a v posledním vlaku odjíždějícím z Česka byli i její příbuzní. Ten byl ale zastaven na hranicích a děti, které v něm byly se už zachránit nepodařilo.

Po sedmi letech se Věra do Česka rozhodne vrátit a zjistí, že nikdo z její rodiny válku nepřežil. Po několika letech se proto vrací do Anglie ke své adoptivní rodině, najde si partnera a založí vlastní rodinu. Podobný osud potkal mnoho dětí, které se se svým zachráncem poprvé setkali až o mnoho let později.

Nicholas Winton o svém hrdinství nikdy nikomu neřekl. Během války byl řidičem sanitky a důstojníkem RAF. Až o desítky let později při vyklízení půdy našla jeho žena Greta záznamy a dokumenty o více než šesti stech dětech, které díky Nickymu našly nový domov. Příběh proto předala historikům a stařičký Nicolas se v roce 1988 v pořadu BBC setkal s dětmi, kterým transportem zachránil život. V pořadu přímo vedle Nicka ten den seděla právě Věra.

Oba příběhy, které se protnou na konci knihy jsou doprovázený typickými ilustracemi Petra Síse. Jemné obrázky navozují úzkostnou předválečnou atmosféru a citlivě přináší dětem dlouhou cestu, na kterou se přes 650 dětí muselo vydat. Byť se jedná o smutný příběh Věřiny rodiny, Petr Sís ve svých malbách ilustruje hlavně svobodu a naději, kterou pro děti cesta pryč od rodičů představuje. Příběh skromného hrdiny Nicka je pro děti dobře stravitelný a pochopitelný. Na konci knihy pak sám autor vysvětluje, jak se v dětském věku o příběhu Nicka dozvěděl a proč se ho rozhodl zpracovat.

Josefína Báčová

SÍS, Petr. Nicky a Věra. Praha: Labyrint 2021.