Recenze: Citlivo a s humorom o depresii

Malá detská knižka Smutno se musí vyšeptat, ktorá je súčasťou edície Má to háček venujúcej sa náročným témam a zložitým situáciám, zaujme už svojim poetickým názvom. Druháčke Věnke jedného dňa do bezstarostného detského života prichádza nové, celkom neznáme slovo depresia; starší brat ho spája s maminkou, ktorá odrazu unavene leží v svojom ateliéri so zavretými očami a nič z okolitého sveta ju neláka. Věnka nerozumie, čo sa deje, je smutná a nahnevaná, čo sa prejaví aj v jej školskom prospechu. Novú situáciu však spolu s otcom a bratom zachráni a odovzdá mladým čitateľom záverečné posolstvo – základom rodiny je držať spolu a vzájomne sa podporiť.

Autorka v príbehu nahliada na tému depresie mimoriadne citlivým spôsobom, svojim hravým umeleckým textom napriek náročnosti témy viackrát roztiahne detské aj dospelácke pery do úsmevu. Hneď na začiatku sa napríklad čitatelia stretnú so skratkou déčko – kým brat Vašek pod ňou myslí maminu chorobu, druháčka je presvedčená, že hovorí o detskom televíznom kanáli. Věnka, ktorej „jméno voní po věnečku z kvítí“, je hrdinkou, s ktorou sa detský čitateľ ľahko stotožní – neobľubuje špenát, rada kreslí a má nekonečnú fantáziu. Text príbehu, určený pre deti od siedmich rokov, dopĺňajú jemné ilustrácie Kristíny Plíhalovej, ktoré dotvárajú atmosféru sveta detskej predstavivosti. Neoddeliteľnou časťou knižky je aj záver, písaný formou rozprávky o depresii, v ktorom odborníčka Jana Divoká odporúča dospelým, ako s deťmi o tejto chorobe hovoriť, a deťom, ako pomôcť človeku zakliatemu depresiou.

Tatiana Piliarová

ROŽNOVSKÁ, Lenka: Smutno se musí vyšeptat. Praha: Albatros, Pasparta, 2021.